Followers

Wednesday, January 12, 2011

kisah yana bermula

yana dan baby baru dah balik ke rumah. aku risaukan kisah penyusuannya sepanjang ketiadaan ku di hosp. yana masih lagi belum keluar susu, dan baru ada cecair jernih. kutahu baby perlu kerap menghisap puting emaknya bagi susu cepat keluar. tapi tak dapat nak suruh2 org sangat. yang mampu beri arahan dan tolong ada sama/ pantau masa dia buat tu. buat ape? urut2 pd, picit2, golek2 ngan botol panas, pam puting guna syringe besar sebab puting maknya leper, gitula. *maaf jika ada yg tak selesa. ini adalah perlu jika nak cakap pasal breast feeding*. bila mak balik mak cakap baby dah diberi formula sebab yana belum ade susu. tapi dah tanyakan pada bidan persiapan di rumah. kalau guna formula jangan guna botol perlu gunakan cup atau sudu.

aku di rumah cuba lagi membantu yana bagi susu cepat keluar. sudah mula menggunakan pam bagi merangsang pd. sudah beri makan kurma. air juga ku pesan minum dengan banyak. pada mak juga ku sudah tanyakan makcik mah tukang urut dulu, supaya boleh urut bagi susu cepat keluar. dan baby juga perlu menghisap dari maknya. ku tengok masa di hosp yana juga gigih menyuakan pd pada baby. cuma aku risau dia cepat penat dan mengalah. tapi selagi aku ada aku akan membantu mana2 yg perlu. botol mengepam, alat mengepam sudah ku basuh. dan malam ini aku sudah mula akan tidur di sini meneman yana supaya di malam hari juga baby dapat menghisap dari maknya. sudah ku beritahu dgn abg ku itu. terpaksalah abg ku bujang sekejap sementara aku menunggu yana. bukan ape, takut yana tak dengar baby nya nangis malam2.

ape2pun, aku rasa bersyukur kerna yana dipermudahkan oleh Allah semasa proses bersalin, bilamana dia mudah saja melahirkan. segalanya berjalan lancar. sakit nak bersalin tu sudah tentulah. dengan bantuan mak yg memberi arahan dalam bahasa isyarat *ada sesetengah perkataan yg tau* semasa proses melahirkan, baby akhirnya keluar dengan selamat, alhamdulillah. semoga perjalanan proses pemulihan kesihatan yana dan urusan penyusuannya dipermudahkan jua oleh Allah nanti, insyaallah..






3 comments:

Azrina said...

Farah, 012-3202372. Bersalin kat mana ni....lekas2 contact hehehe.

Azrina said...

Jangan bagi formulaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa oh tidak huhu

~farra_~ said...

tak tercapai anganku. keputusan bukan di tanganku. ku tak rela tapi....ape boleh buat? bila dah bermula ni dah tentu ada bersangkut2 nya.

About this blog