Followers

Sunday, March 6, 2011

turun naik bisnes tadika

orang nampak bisnes tadika ni menguntungkan. ye kot. mungkin. aku tak kontrol bhg untung rugi. itu big bos yg buat. tapi drp pengamatan aku ada yg untung ada yg rugi. untungnya bila setiap premis dipenuhi dengan jumlah murid (jumlah yg berpada2 ye), kurang pengeluaran, kurang kerosakan dsb. yg rugi bila kurang jumlah murid dan terlebih staff plak..banyak pengeluaran sebab ada kerosakan dsb. jadi nampak lah naik turunnya graf keuntungan tadika. kalau untung lebih puan besar bawak gi family trip tau. best2!! tapi tak la pegi tiap2 tahun. tapi bila kurang untung, setiap pengeluaran pun kena amik kira, catat sana sini.

oh ya, dah bape lama ye aulad dibuka? sejak taun 90. sampai skang cuma beroperasi di bangi dan kajang saja. alhamdulillah mendapat sambutan, cumanya jumlahnya kadang bertambah kadang2 berkurang. dan bukan calang2 keluarga yg belajar di aulad. pernah anak ac mizal belajar di aulad mesra, cucu bekas menteri sukan, sape lagi..tak ingat. tapi campur lah dengan suku sakat, member2 baik, jiran2. kalau yg kaum kerabat, dapatlah spesel diskaun. oklah. itu budi bicara puan besar. tapi banyak yg bukan kaum kerabat pun selalu songeh nak diskaun banyak2. huh, slalu berlaku. anak hantar 4/5 org bolehla. ini yg sorg pn dia nak tekan. tanya nape ni kena bayar nape tu kena bayar. banyak sangat pesanan cakap anak saya tak boleh buat itu jangan buat ini. hai..macam nak dikepit bawah ketiak mak ayah je.

itu belum masuk lagi yang daftar tapi tak bayar2 lagi yuran pendaftaran. adaaaa. jangan ingat takde. dah masuk yuran mac pun masih lagi tak bayar pape. cakap bergegar2 kata slalu out station kesana kesini. nak tunjuk macam banyak duit kan. cuba bayar tengok sket. jangan cakap lembut gigi je. satu lagi tempat lain, anak transit di taska..bertahun2 tak penah berbayar. bayangkan dr budak tu sekolah rendah skang dah skolah menengah. sabar jela. ade jugak org jenis macam ni. servis nak tapi bayar taknak. aku tak kisah kalau dia takleh bayar penuh. dia ayar sikit2. adela jugak kan. ni yg jenis cakap gegar2 neh. macam kau kaya nau tapi habuk pun tarak! cet! kasi bukti la tunjuk!

aku? senang je. aku kasik can sampai sekian2 hb. tak jalan jugak..senior asst call tak layan jugak..aku la yg call. hamek! maafla ye. saya anak puan pengetua. nak tanya pasal bayaran tadika ni satu apa pun belum bayar. janji aritu nak bayar minggu lepas. ni dah abis minggu dah....dia cakap nak bayar minggu ni. kita tengokla nanti. aku cakap straight to the point. tak macam puan besar masih lagi boleh sabar ngan customer yg jenis camni. cuma buat sakit hati jela. jarang nak cakap depan2 kecuali bila dah terlebih limit kan. ha..tang tu puan besar memang naik angin, huahuahua!

jadi pada sape2 yg menggunakan perkhidmatan apa sahaja, jangan buat2 lupa nak bayar khidmat yg kita dapat. kira win2 situation la kan. takkan satu pihak je yg nak bagi servis, pihak lain buat2 lupa lak nak bayar kan. kang letak anak kat luar pagar baru tau. cakap 2/3 kali buat dekk je.

About this blog