Followers

Tuesday, October 12, 2010

tak habis-habis nahas bas ekspres

kemalangan bas ekspres pada ahad kelmarin menambahkan lagi siri2 kemalangan yang melibatkan bas ekspres sebelum nih. langkah2 pencegahan dan pemantauan nampaknya tak menunjukkan pengurangan dari segi kemalangan. kenapa asik2 bas ekspres saja yang asik kemalangan? tak terpikirkah pemandu itu tentang nyawa2 yang dijaga olehnya?

pada malam kejadian aku juga turut sama terlibat dalam kesesakan di sana. aku dan abg satu kereta serta mak ayah satu kereta dari melaka mahu pulang ke bangi. kami ke sana atas urusan keluarga. usai kami makan2 ikan bakar di serkam kami bertolak pulang jam 11 sudah di atas lebuhraya. baru saja kami melangkar keluar dari tol ayer keroh dalam setengah jam perjalanan sudah ternampak panjangnya jem dari arah kami ke kl. nasib baik aku mendengar radio yang menyatakan terdapat kemalangan di hadapan dan mereka menyuruh sesiapa saja keluar dari kesesakan tersebut dengan mengambil jalan keluar ke tol simpang ampat dan kembali ke tol pedas/linggi. aku yang mengambil alih tugas jadi driver tak sanggup nak keluar ke pekan malam2 nih takut tak tahu jalan. sudahnya kami redah saja jem yang penjang itu. mak ayah sudah ke tol simpang ampat bila ku beritahu. mujur mereka tidak menempuh jalan jem tersebut.

lama jugala nak jalan tersenggut2 tuh. dalam sejam lebih jugala penat kaki nak kawal enjin. auto2 pun sama jugak penatnya. sampai2 je kat kawasan kemalangan (arah ke selatan) nampak bas ekspres dah terbalik dan sedang diangkat bumbungnya menggunakan kren. aku tengok sekali imbas saja. tak sempat nak toleh lama2. dah lepas tuh terus aku pecut carik tempat henti sebab dah tak tertahan nak terkucil dah masing2. bila kami berhenti di stesen minyak abg ade terjumpa sorang uncle nih yang berjalan kaki jauh dari tempat keretanya rosak. dia yg dari kl ke selatan turut jem teruk, dan tak sangka akan jem sejauh itu, sampai tangki minyaknya kering kontang. sanggup redah ke jalan kami bawa botol2 mineral kecil nak isi minyak. banyak juga nampak kereta2 tersadai tepi2 jalan sepanjang jem tersebut.

tapi yang baru ku tahu, sekarang ni seperti dah jadi satu trend pula dimana bas2 ekspres yang lalu malam2 memang akan dipandu laju, dan dia pula tiba2 nak jadi raja akan bagi lampu tinggi pada sape2 yang mengganggu laluannya. aku pun kena juga malam tu. tapi sebelum kena jem. bas itu kunampak laju di belakang guna lane kanan. sekali ada kereta bagi lampu tinggi padanya dia terus ke lane tengah dan tiba di belakang kereta ku. eh tiba2 pulak dia bagi lampu tinggi kat aku suh ketepi. apehal bas nih bagi2 lampu kat aku kan. lane tengah yang kau nak potong2 wakpe. ko nak potong ko la ketepi potong tempat lain. aku ngomel sorang2. lepas tu bas tersebut terus potong dari kiri dengan rapatnya. berderau juga darah masa tu. bila dah bukak fb dapat tau memang sekarang ni bas2 banyak buat camtu (bagi lampu tinggi di lane tengah) aku jadi terdiam dan tergigil seketika. mujur Allah lindungi kami semua. mak pun ngomel2 tanya nape tak ketepi saja. jangan dilayan bas yang camtu. kena sayang nyawa sendiri. silap haribulan kereta kita disondolnya.

aku amat bersimpati dengan keluarga mangsa dan kereta2 yang terlibat dalam kemalangan tu. satu kenderaan yang buat hal habis kereta lain yang jadik mangsa. akibat tempuh jem yang lama kami sampai di bangi jam 2 lebih, dan besoknya aku bekerja dengan mata yang penat dan kepala yang rasa berpusing.

hai..bas ekpres!

No comments:

About this blog