salam..
skang nih budak2 hampir keseluruhannya dah habis pekse. cuma tinggal 2/3 org je yg belum habis lagi kertas. mereka ni yang agak slow sket dlm pelajaran. kena bacakan soalan pekse satu-satu. ada juga yg masih lagi tak boleh membaca samada bm/bi, kenala bacakan ayat yg dituliskan. cumanya pilihan jawapan tu buat sendiri la. kekadang terpaksa bacakan semua sekali ayat yg diberi. tak boleh baca satu-satu sebab nanti dia tau jawapan mana betul mana salah. payah juga kalau kes camni. terpaksa bahagi dua perhatian. satu utk mereka ni, satu lagi utk murid lain yg dah abis jawab. tidak kalu...alamat bising la lintang pukang kelas. kena bagi kerja lain utk mereka. insyaallah lepas ni nak mulakan latihan untuk persembahan hari konvo ujung bulan nih. kena intensif training la hari2, sebelum dan selepas rehat ye.
perkara yang ingin ditekankan di sini ialah pentingnya memberi pendidikan awal untuk anak2 di rumah. ibubapa yg ada di luar sana, eloklah sekiranya memberikan perhatian kepada anak2 masing2 dari aspek kemahiran asas menulis, mengenal huruf rumi/jawi, mengenal perkataan mudah macam -> cat, lion, dog, ant...mouth, ear, eye, nose, serta -> buku, saya, baca, ibu, mama, papa dan lain2. semua aspek2 ini jika diberi perhatian dari awal sebelum mereka memasuki pra sekolah, akan memudahkan semua pihak iaitu ibubapa sendiri, guru dan juga kanak2 itu. sebabnya ialah jika mereka dah ada kemahiran asas, mereka akan rasa lebih seronok nak belajar bila tengok kawan2 lain sume dah pandai menulis, pegang pensil, mewarna dll. akan tetapi jika mereka ni takde kemahiran asas, masa ni la baru terkial2 taktau camne nak pegang pensil, taktau cara menulis, taktau mewarna, tengok2 saja kawan2 baru lain buat kerja. kan tak seronok camtu kan.
antara kemahiran asas yg boleh dibuat di rumah..
- bagi pensil satu..suh budak tu conteng2 atas kertas. latih cara pegang pensil yg betul
-bagi pensil warna. bagi kertas besar/sketch book. contengla banyak2.
-bagi plastersin. biar dia belajar memicit, menguli, memintal, membulat
-bagi kertas tak pakai. biar dia belajar mengoyak. koyakla banyak mana pun
-bila dah besar sket, bagi kertas dan gunting. biar dia belajar gunting bentuk
-beri ape2 benda yg berbentuk. suh budak tekap bentuk tersebut
(ni nak bagi mahir jari. supaya nanti senang jari dia nak menulis)
main..
- blok. dia boleh susun2 ikut suka hati dia. gasakla nak besar dulu? kecik dulu? saiz tak betul? biar dia buat
-mainan ikut bentuk. boleh latih dia masukkan mainan ikut bentuknya dan masukkan ke dalam bekas
-mainan ikut kaler. boleh ajar dia kenal ni kaler ape.
-mainan kenderaan/boleh gerak. ni boleh ajar dia menarik dan menolak
-mainan berbunyi. supaya dia ni peka la dari mana bunyi tersebut, jenis bunyi tu. bunyi binatang ke, hon ke ape ke.
-blok bernombor. boleh ajar dia tentang nombor. bagitau dia, blok ni no 1, blok ni no 2 dll..
(ni nak bagi mahir ingatan. kognitif org panggil. supaya dia boleh pilih dan asing benda, dan juga boleh pikir ni apedia tu apedia)
baca..
-boleh tunjuk buku kecik. buku binatang, buku kaler, buku alam s/jadi dll yang ada gambar, perkataan mudah. lagi bagus yg ada bunyi. senang dia tangkap ni bunyi ape tu bunyi ape
-boleh bagi flash card mudah. *macam perkataan di atas*
-boleh juga bercerita tentang apa juga buku yg ada. buatla mimik2 muka sket kan.
(ni nak bagi mahir baca. boleh juga guna utk belajar jawi/agama)
*ade parents di jasmin dia bagi anak dia dengar cd doa dari kecik, ayat qursi, doa harian, bacaan solat. bila dah 5 tahun ni sume bacaan anak dia dah boleh ikut walaupun baru masuk sekolah. bagus cara mak dia nih.
jadi harapnya ibubapa dia luar sana boleh praktikkan cara2 simple ini ke atas anak masing2. biarlah kita ajar dari awal kemahiran asas2 ini sebelum mereka masuk tadika. tak senang kalau gitu. kita pun bangga tengok anak kita lebih pandai dari budak lain kan..
~kaedah di atas adalah daripada hasil pengajian ku yg dicedok daripada ilmu pengajian awal kanak-kanak dari universiti malaya ye. diploma pendidikan (2006) dan master awal kanak2 (2008-...er, belum grad lg. tesis tak siap2 beb..)
~kaedah ini juga akan ku praktikkan pada faris. yela, kita belajar macam2 teori, macam2 kekdah. tapi nak buat tu kena kuat semangat. syukur skang nih faris dah boleh ber 'speaking london' uu. hasil ajaran nendanya big bos tadika. yela tadika pon basaha pengantar bi kann..aku ikut jer, hahahaha!!
2 comments:
salam farah...
thanx for the info...anak akak adalah anak istimewa..downs syndrome.akak buat juga benda2 yg mcm farah cerita tu tp dia malas nak ikut.mula2 ok tapi sekejap sgt.lepas tu dia yg mengajar kita plk.cemana tu?FYI masa akak dgn dia teramatlah limited.
salam kenal kak ieda.
mekasih bg komen. utk anak istimewa ni caranya mungkin berbeza. perlu lebih segala2nya. lebihkan masa, lebihkan perhatian, ilmu pasal keadaan mereka juga kena lebih. mungkin akak perlukan bantuan org lain untuk mengadaptasi sesi pembelajaran jika tak punya waktu. yang penting anak dapat merasa perhatian dan mendapat sesuatu daripada pembelajaran tersebut. sedangkan anak biasa pun memerlukan masa utk mahir sesuatu skil, inikan pula anak istimewa. memang perlukan lebih dari biasa.
Post a Comment