Followers

Tuesday, June 14, 2011

pura-pura aje..

kita kadang2 terpaksa menjadi bukan diri kita. sebab? kan dah namanya adat ketimuran. kenala beralas kata2 dan bersopan santun. kan. dengan org2 yg tak sepatutnya kita nak sopan santun pun kenalah kita mensopankan diri kita. kan. hari2 macam tu. setiap masa. menjadi seorang yg berpura2 untuk menjaga tatatertib komunikasi. itu kiasan org dulu2 lah. skang nih x ramai yg mengamalkan sikap pura2 yg beralas kata.

kita pura2 mendengar isi hati org - sedangkan dah berkali2 kita asik dengar cerita yg sama. naik menyampah lak rasa

kita pura2 senyum ngan org - padehal kita tak bape 'gu' ngan dia

kita pura2 nak tolong dia - padehal dalam hati malasnya nak tolong sebab penah terkena ngan dia

kita pura2 buat baik ngan org - padehal kita tau dia tu selalu je menyusahkan org lain

kita buat2la cakap elok2 kasik manis muka - padehal dalam hati rasa nak tempik je sebab dia tu pun cakap macam 'tuuutt'!!

pura2 ni dah sah2la tak ikhlas kan. harap manis depan muka je. ikhlas tu kalau kita senang ngan dia. kita rasa selesa ngan dia. yap. selesa adalah perkataan yg sesuai. kalau kita selesa dlm persekitaran tu ape yg dibuat pun dengan hati yg senang dan gumbira. tapi nasibla kalau kena berpura2 baik ngan seseorang. kang kalau tak pura2 cakap direct je kang kata mulut takde insurans kan. eh..kak tijah, ade x jual insurans mulut? kalau ade agak2 nak ready gak. manala tau untuk bekalan kemudian hari. kan.

2 comments:

Cinta Misteri said...

Itulah, kadangkala org sekeliling kita pown tak boleh percaya. Ada yg depan kita nampak baik, tapi di belakang...Tuhan saja yg tahu

Semoga kita semua dilindungi oleh Allah

~farra_~ said...

salam cinta misteri-mekasih singgah. org kata cakap kena berlapik. jadi nak tak nak kenala jugak berpura2 untuk kebaikan diri sendiri.

About this blog