Followers

Wednesday, November 24, 2010

jika anak tak tahu membaca

menjadi satu kebanggaan bagi ibubapa jika anak2 mereka sudah pun pandai membaca buku dengan baik, lebih2 lagi jika anak itu masih kecil dan masih belajar di tadika. selalu ibubapa akan membandingkan anak rakan mereka atau anak jiran mereka yg katanya dah pun pandai membaca tapi keadaan itu takkan sama dengan anak2 orang lain. atau kadang2 tak sama pencapaian itu dengan adik beradik yg lain. ya, setiap orang kanak2 takkan sama tahap pencapaian mereka ya. ada yg cepat pandai, cepat dapat. ada yg tahap sederhana baca pun slow sikit tapi masih boleh kejar rakan lain. ada pulak yg jenis sangat lambat terima ilmu, huruf pun tak kenal lagi. tak tau baca. menulis pun taknak. sibuk buat keje lain. hmm..jadinya, ibubapa haruslah selidik punca2 yg menyebabkan anak2 jadi sedemikian. cuba tanya cikgu kelasnya tentang sikap anak. rajin2 berkomunikasi dengan cikgu kelas. (kajian menunjukkan penglibatan ibubapa dalam pendidikan anak2 akan menyebabkan pencapaian mereka lebih tinggi berbanding ibubapa yang langsung tak amik tau pasal pendidikan anak2). jika dah beramah mesra dengan cikgu kelas dan dah dapat tau apa puncanya, mungkin boleh dapatkan pandangan ke2 daripada doktor pakar atau penasihat kanak2 tentang masalah yang dihadapi oleh mereka.

sebenarnya, terdapat satu keadaan yang mungkin dialami oleh kanak2 yg amat sukar membaca dan langsung menghilangkan minat mereka untuk membaca. ini dinamakan 'disleksia'. disleksia ni masalahnya ialah...

1. kanak2 selalu tak dapat membezakan mana yg kiri atau kanan
2. selalu terbalik menulis huruf d dan b, serta p dan q (lihat di situ mirror image)
3. menulis secara tulisan jawi-iaitu dari kanan ke kiri. biasanya kita tulis rumi dari kiri ke kanan kan?
4. menulis perkataan secara terbalik ->
contoh, nama nya -> a d a m. dia akan nampak tulisannya m a d a
5. perkataan itu jadi berbalam2 dan bergerak2. (boleh cari di youtube tentang fakta disleksia)

dan beberapa lagi sebab yang membuatkan kanak2 ini jadi malas dan taknak membaca. oleh itu, bertindaklah dari sekarang dan sila kenalpasti dimanakah kelemahan anak2 anda. seeloknya anda cek kerja2 rumah anak walaupun balik kerja di malam hari. kebanyakan anak2 di tadika/taska dihantar oleh ibubapa yg bekerja yang tak pernah mahu melihat kerja anaknya, tak pernah mahu bertanya pada guru apa pencapaian anaknya. jadi anak itu sendiri akan hilang minat untuk belajar dan lebih gemar bermain atau mengacau kanak2 lain.

penyelesaian kepada masalah ini ialah samada ibubapa yg anaknya dah disahkan menghidap disleksia akan merujuk ke pusat disleksia di jalan ampang kl, ataupun melalui kaedah one-to one oleh guru dan murid ini semasa mengajar. memang lambat ye nak harapkan murid ini dapat membaca jika dilihat dari situasi /masalah mereka. tapi lambat pun akhirnya dapat juga mereka membaca setiap perkataan walaupun tidak selaju murid normal lain membaca.

oleh itu, rajin2kanlah melihat, bertanya, mengambil bahagian akan pencapaian ilmu anak2 anda walau sesibuk mana anda sekalipun, serta selalulah berjumpa dengan guru anak anda di sekolah.

4 comments:

Nik Ha said...

Akak pun risau jgk dgn anak ni. Dia tak dpt baca lagi thn dpn dahdarjah 1 tp ngakulah tak all out kat rumah.Ada suruh tapi tak paksa. Selalu jgk tgk kerja dia & ada yg terbalik2 tu cuma akak tak sure serius ke tak.macam dia tak dpt nak beza tulis jawi & rumi.kalau nak cek,terus ke pusat disleksia ke?

farah hamirdin said...

salam kak nik.

step 1:cuba pastikan cara dia belajar dr guru kelas

step 2:jika memang disyaki terdapat masalah boleh rujuk ke doktor pakar

step 3:jika dah dapat pengesahan dr doktor, boleh rujuk ke pusat disleksia untuk sesi terapi/belajar

harap maklum.

Nik Ha said...

TQ Farah

Tijah said...

good job!

About this blog