Followers

Wednesday, December 15, 2010

ajarlah mereka membaca

kebanyakan tadika masa kini lebih mempraktikkan kaedah bacaan secara pantas iaitu tidak lagi mengeja seperti kita masa kecik2 dulu. tidak lagi mengeja b.a=ba, j.u=ju -> baju. sekarang ni terus saja menyebut setiap sukukata dan membunyikan keseluruhan bunyi perkataan tersebut.

kami di tadika aulad juga menyediakan sebuah buku bacaan yang digunapakai oleh setiap guru dan kakitangan dalam memberi kemahiran bacaan kepada kanak2 ini. adalah sangat baik dan bagus sekiranya setiap daripada kanak2 ini juga membeli buku ini untuk dibuat bahan bacaan semasa berada di rumah. buku ini terbahagi kepada 2 bahagian iaitu Buku 1 yang terdiri daripada perkataan2 terbuka (kvkv) seperti baba, cuba, meja, laju dll. dan untuk Buku 2 ianya lebih sukar dan terdiri daripada perkataan2 tertutup (kvkvk) seperti kakak, gelak, macam, sentuh dll.





dari blog puan pengetua

kebanyakan kanak2 yg berumur 4/5 tahun akan diberikan kemahiran asas iaitu mengenal bunyi setiap huruf2 konsonan. kami menggalakkan kanak2 menyebut bunyi huruf itu dna bukannya sebut huruf (pahamkah?) contoh..kita tak sebut abcdefg...tapi kita ajar bunyi nya iaitu beh..ceh..deh..feh, geh, heh..(konsonan) dan a-ayam, e-ekor, e-emak, i-ikan, o-oren, u-ular (vokal)--->sebut bunyi ye, bukan sebut huruf.

bila dah ajar bunyi setiap huruf..baru kita pasang2kan setiap suku kata. contoh..ba be bi bo bu
ca ce ci co cu da de di do du.....sampai habis. benda ni kena ajar ulang2 sampai mereka lekat di kepala apa bunyi sukukata tersebut. bila dah kenal barulah ajar perkataan penuh ye! semua ni adalah langkah-demi-langkah dalam perkenalan untuk mengajar mereka membaca. kebiasaan untuk kanak2 umur 5 tahun mereka diajar menggunakan Buku 1. akan tetapi terdapat juga mereka yang pantas membaca sudah boleh pula membaca Buku 2.

untuk Buku 2, ianya lebih diterapkan untuk kanak2 umur 6 tahun. perlu diajar sukakata tertutup sebagai persediaan untuk masuk ke darjah 1 nanti. untuk yang sudah mahir Buku 1, mereka hanya perlu menambah di hujung sukukata saja. contoh...ba+m=bam, ka+n=kan dll sehinggalah mereka boleh membaca perkataan seperti ini..tembam, jahat, contoh, lompat dll.



proses pengajaran membaca ini adalah proses yang berterusan sehingga ke hujung tahun. ini kerana untuk anak2 yg telahpun laju membaca mereka tidak mempunyai masalah untuk mula membaca buku2 cerita. tetapi untuk anak2 yang masih merangkak2 lagi membaca Buku 1 terutamanya mereka yg umur 6 tahun ni prosesnya memang mengambil masa ye. kadang2 mak ayah tak puas hati kenapa anaknya tak pandai2 lagi membaca. seperti entri yang lepas, setiap kemahiran kanak2 adalah berbeza dan tak boleh disamakan antara satu dengan yg lain. juga perlu diambil kira adakah anak ini mengalami simptom disleksia. pengalaman mereka membaca dengan ibubapa di rumah juga perlu diambil kira. jadi sekiranya mereka masih juga membaca Buku 1 sehingga penghujung kelas 6 tahun kami cikgu2 terpaksa pasrah dan bertawakkal dengan perjalanan anak2 ini ke darjah 1 nanti.

jadi, jika ada sesiapa yg berminat dengan buku keluaran tadika aulad ini bolehlah menghantar emel serta untuk sebarang pertanyaan di farra_f@yahoo.com semoga dengan entri ini dapat membantu para ibubapa serta makcik sedara/nenek ke untuk membantu mengajar anak2 ini mula membaca.


sekian.

No comments:

About this blog