Followers

Tuesday, October 26, 2010

hilangnya ahli keluarga, suatu tanggungjawab

hari ini kami kehilangan..

keluarga ayah kehilangan lagi. pakngah kami meninggal dunia awal pagi tadi. kabarnya jam 4 semua keluarga dah diberitahu. keluarga kami, keluarga makteh, keluarga acik, dan keluarga pak ude. keluarga pak usu memang tinggal sebelah rumah makngah jadik mereka dah tahu. usai subuh, menjelang jam 7 dan 8 makteh dan acik meredah sejuk pagi ke melaka. aku? baru diberitahu bila aku tiba di rumah mak masa hantar faris. sepanjang perjalanan ke tadikan aku berpikir2 nak kena pegi nih. aku pun tepon abg dan bagitau pasal nih. abg suh kami bertolak ke melaka jam tu juga, tapi aku menolak sebab aku tengah train budak untuk konvo, tambah pula takde guru lain yang dapat mengganti budak kelas aku sebab cuma aku dan mila saja guru di situ.

tapi bila aku tiba di tadika, ku lihat sudah ada seseorang muka baru yang dah tiba. alhamdulillah. orang ini buat menggantikan 'orang itu' yang dulu tu. lega sikit hati sebab dah boleh balik cepat untuk kami bersiap2 ke melaka nanti. cumanya aku train budak sampai rehat, and waktu rehat jam 10 aku keluar sambil meninggalkan kerja untuk dia handle budak2 aku. cikgu baru tu tolong kelas mila kejap. aku pun balik makan dulu (tak sempat makan pagi. lapar daaa..), kemas2 beg kami, beg faris. siap. cuma menunggu abg je tak sampai2 lagi. at last, kami bertolak dalam jam 11.40am dan tiba di kampung ayer molek jam 1.00 lebih (singgah dulu mkn tgh sbb kat tempat arwah takkan ada makan2 kan). oh ya. masa kami dah nak sampai ayer keroh, mak ayah dan imah dah pun bertolak balik ke bangi sebab ayah ade kelas di upsi pada petang tu. lepas jenazah dikebumikan diorg pun balik. maknanya kami tak sempatlah berjumpa ngan arwah. (tapi kami dah melawat arwah di CCU hosp melaka masa malam kemalangan bas ekspress dulu).

cerita penykit pakngah dan berapa lama arwah berada di hosp tidaklah berapa detail aku ketahui. cuma gitu2 saja sebab urusan org2 yg lebih tua biasanya mak ayah yg lebih tau. ni pun bila dah selesai semuanya aku masih terdengar lagi cerita2 akan terkurangnya dan ada perkara2 yg tak sepatutnya dilakukan. tapi aku takmau mencelah lebih2. cukup sekadar mendengar. cumanya ape saja yg dikabarkan biarlah ianya menjadi tauladan dan iktibar buat kita (termasuk aku).

apa yg aku tau..

-seeloknya sebagai anak, perlulah tahu tentang siapa yg akan menguruskan jenazah, yg akan memandikannya, nak buat solat jenazah di mana, nak dikuburkan di mana, dan siapakah org2 terdekat untuk menguruskan tahlil dan yang berkaitan. banyak yang mengikut adat dan resam dan bukannya mengikut hukum yg betul.

-seeloknya kita belajar tentang selok belok pengurusan jenazah. berminat juga nak ikut serta kelas2 sebegini jika ada.

-berpesan2 sedari awal kepada anak2 atau waris tentang hajat di hati tentang kematian kita. contohnya nak dikebumikan di mana, nak guna kain apa (dah beli siap2 macam seniwati umi kalthom dah siap sedia kain kapannya supaya senang anak cucu nak kapankan dia. pernah keluar di akhbar hujung minggu utusan), kenalan2 surau atau masjid yang perlu dikenali oleh anak2 kita jika sekiranya berlaku kematian.

-adi beradik sama2 belajar tentang pengurusan mayat. sapa yg nak memandikan jenazah, yang nak solatkan jenazah, yang nak maklumkan pada pihak masjid/surau, yang nak menguruskan kenduri tahlil dsb.

aku sedar aku masih lagi kurang ilmu pengetahuan dalam bab2 sebegini. bila ada isu yg timbul selepas selesainya urusan pegkebumian ianya tidaklah nampak elok dan sesuai dilihat oleh saudara mara terdekat. sekiranya kita mempunyai ilm sedikit sebanyak ianya membantu kita dalam hal2 yg wajib seperti ini.

~ingatan untuk diri sendiri juga~

wallahu aklam bissawab..


2 comments:

:: m.u.n.i.r.a :: said...

sokong juga juga kenyataan itu!
kalau tak semua anak yang belajar pengurusan jenazah tu..ada sorang pun cukup laa!
*err ingatan untuk diri sendiri gak!*

salam takziah ye!

farah hamirdin said...

tq munira.

lama senyap ye. btw, i really enjoyed ur ideas for the children like the ice cream stall and the butterfly. really nice.

About this blog