Followers

Monday, April 23, 2012

sudah masa ke??

rasa debar2 nih. sakit2 sumer sudah semakin kerap. sakit belakang di tulang pinggul. sakit bawah perut. sakit kat ari2. perut mengeras. kejap2 kentut...tekak meloya balik. sudah week 36. lebih alert dalam menunggu tanda2. kuar darah ke, kuar air ketuban ke, sakit contraction ke..faris dulu week 36 dah bersalin. tanda dia pecah air ketuban. hmmm, gelisah nih. tapi kali ni nak buat cara lain. taknak duduk/baring je. nak jalan2 banyak2. orang kata tarikan graviti tu bagus untuk memudahkan proses bersalin. nanti kalau ada pape will update lagilah ye. hinsss hinss!!! neves!!

Tuesday, April 10, 2012

it's week 34!

entri kali ini ditulis setelah 3 hari mak ayah berada di mekah. dibawa juga kirin dan imah yang diminta berdoa di jabal rahmah buat permudah jodoh oleh allah. hehe..umur sorg 26 sorg 27 dah memang patut dah boleh kawin. aku dulu kawin umur 23 lagi, huhu!!

di saat ini aku sedang menerima permohonan untuk pekerja baru di jasmin. pekerja yang baru aku amik februari lalu skang dah kena amik pekerja baru lagi. februari dulu memang terdesak jadi ku amik saja mana2 yg nak kerja. sorg tu lepasan spm jadi bila result kuar baru2 nih dia dapat tawaran sambung belajar jadi dah keluar. sorg lagi asik amik cuti menjaga mak mertua sakit di hospital hingga menjejaskan perjalanan tadika/taska kerna guru yg mengganti hingga ke petang cuma cikgu 5 tahun sorg. dia pun tugasnya hanyalah guru saja. dan nasib baik rumahnya berdekatan jadi bolehla minta tolong jaga/memasak hingga jam 7 mlm. aku nanti pun tah rasa2 tak boleh datang ke sure aku pun cuti sama. jadi takde org nak tolong jaga budak2 kelas. jadi kali nih aku amik yg bujang supaya diorg boleh duduk di premis dan juga yg tak sambung belajar/tak apply mana2 kerja lain dalam masa terdekat. dalam erti kata lain jadi pekerja tetap lah, i hope.

perutku sekarang sudah menurun ke bawah. dan baby juga semakin bergerak aktif. kadang2 gerak perlahan. kadang2 berdetik2. kadang beralun besar macam ombak sampai senak perut ku rasa. amboi...tah ape yg disilatkan dalam perut tu pun aku tak tau. skang dah minggu ke-34. dup-dap-dup-dap sebab faris dulu lahir minggu 36 (which means lg 2 mg). walaupun due date aku hujung mei (max pregnancy=40 minggu). ape2 pun tunggu dan lihat sajalah. kalau baby ni nak bertahan sampai lepas 36 minggu hujung april nih, kita tunggu ajelah bulan mei besok. dan kalau aku pun boleh bertahan jugak...huhu!!

..er, baju baby banyak guna yg faris punya. tapi lupa sarung tangan/kaki dah bagi ke maryam. bedung/towel pun dah bagi. ok tak alasan nak kena beli baru nih, hahaha!!

Thursday, March 29, 2012

my condition

ahad lepas 25/3 dah selesai satu acara tadika-sukan tahunan. buat di stadium mpkj sek 15 bangi. kali nih buat bulan mac sebab april prinsipal sibuk. aku pulak tak dapat nak berlari2 huha-huha sebab aku tak larat dah. baru sejam aku rasa nak pancit. macam nak pitam pun ada. menyusun budak untuk setiap acara (berkumpulan) terasa seperti berjalan di jalan yang jauh dna berjalan seperti kura2 dek kerana mengah dan penatnya terasa sampai bawah perut. aku takde nak sorak2 budak2 nih sebab aku dah tak larat. susun kan budak, then tengok diorg berlepas/main/passing kat kawan pastu ready untuk next team/next acara. habis acara budak2 rehat/makan aku serah pada cikgu2 je. aku duduk rehat dah tak larat dah.

now dah week 32-. doc nora cakap uri pun dah naik sikit ke atas. insyaallah nanti takde pape. skang cek-up dah selang 2 minggu. nanti next week pegi lagi. dup-dap-dup-dap menanti habis april sebab week 33-34-35-36 dalam bulan april. skang pun dah kerap sakit2 badan, pening2 kepala and loya2 tekak. aduhh..semakin berat nak bawa badan dan baby ini. bersabar nanti bulan april..due date hujung mei.

Thursday, March 15, 2012

pengalaman menginsafkan

dalam masa seminggu ni heboh tentang arwah adik dirang. semoga rohya dicucuri rahmat Allah. bila difikir2kan yg tersurat mahupun tersirat banyak iktibar boleh kita dapat dari kes ini. ianya adalah isu keselamatan anak2 kecil. anak itu walaupun sudah 5 tahun umurnya tapi masih dikategorikan sebagai kanak-kanak. selagi dia tidak berumur 18 yg sudah dikira cukup umur dan boleh berfikir dengan jelas. even budak darjah 1 dan 2 pun dikira masih kecil lagi. aku selalu dikelilingi anak2 kecil berumur 5 dan 6 tahun kebanyakannya di tadika. hari2 memang bergelumang dengan kejadian2 yg tidak semana2 dan secara tiba2. kes anak tercalar terluka gaduh dengan kawan itu sudah biasa. namun yg terjatuh tangga, terjatuh sewaktu bermain di padang, terhantuk dindng, perlukan rawatan sampingan macam sapu ubat luka dan sebagainya. sama juga semasa di bilik air (berak kencing). di dapur adalah jarang kecuali untuk membasuh tangan di sinki. ada antara anak2 5 tahun yg masih belum lagi cukup umurnya disebabkan tarikh besday penghujung tahun. jadi baru 4 tahun umurnya. memang seperti anak2 manja yg perlu dllayan dan diberi perhatian. bimbang terjadi apa2 jika digasak abang2 yg sudah 6 tahun. belum masuk lagi waktu dihantar dan diambil oleh ibubapa/penjaga. guru mesti kenalpasti setiap ibubapa yg datang mengambil anak2 mereka. walau kelam kabut di awal tahun sebab tak kenal lagi tapi sudah boleh kenal menjelang bulan2 berikutnya. bimbang jika berlaku apa2. itu di tadika tempat belajar. belum lagi di rumah dan persekitaran.

macam faris dari dia kecik dah macam2 kemalangan yg menimpa dia. aku memang khilaf dalam penjagaan budak kecim terutamanya yg toddler. selalu jaga budak yg besar jadi untuk anak yg kecil ini memang kadang2 terlepas pandang. masa faris umur 7/8 bulan dah pandai memanjat2 dan merangkak..banyak kali terjatuh telentang kepala ke belakang. pernah jatuh dari katil masa tidur. bergolek2 terus terjatuh ke lantai simen. berdarah sikit bibir. padahal dah kepung keliling ngan bantal. umur setahun lebih ligat jalan sana sini kadang2 tak ternampak bibik sedang mengemop atau bekas2 licin di lantai, terpijak dan telentang. masa itu juga sudah pandai turun naik tangga. maknya pikir dia sudah boleh naik sendiri turun sendiri dibiarkan jumpa ayahnya di bawah lalu terjatuhla tangga dua kali kejadian. kaki ke atas kepala ke bawah. terkejut dan berdebar muka. tangan sudah pandai mencapai terus tercapai cawan isi air panas sedang merendam puting di rak. tertumpah kena di tangan. pegi farmasi beli alat pembalut tangan. umur dua tahun naik basikal elektrik. ada reverse mod. angkat ke ruang atas (dua anak tangga dr ruang bawah). on bateri terus undur ke belakang jatuh tangga. lama juga sakit di belakang kepalanya. dan dia trauma terus taknak naik basikal tu masa ada bateri. takde bateri baru dia nak naik, kayuh ngan kaki gerak depan belakang. tapi kami letak di ruang bawah je tak boleh bawa ke ruang bertangga. dan baru2 ni nak masuk 3 tahun tersembam jatuh kena bucu meja (bulat) atau bucu kerusi. lebam bentuk bulat di bawah mata. skang ni masih ada lagi kesan lingkaran separuh bulat. separuh lagi dah hilang. haih...risau kan anak setiap masa. dah besar skang pun turun naik tangga kena pantau dan tengok. kadang2 tersadung kaki masa bejalan dah luka lutut. tu main sendiri. sok dah ada adik janganla cedera sebab bergaduh pulak. risaunya lah kan. ada anak kecik nih.

jadik aku perlu belajar dari pengalaman. skang even bawak faris kuar gi kedai pun dukung dia turunkan dari kereta pegang tangan dia masa aku tutup pintu and kunci. takut kereta motor lalu-lalang. perati2 orang sekeliling masa turun kereta. takut kena ragut pun ye juga. nak jaga anak dan jaga diri sendiri. nak masuk keta pegang lagi tangan anak, dukung naikkan dia, pasang seat belt, kita masuk, kunci pintu dna start enjin. baca bismillah dan jalan. lama jugakla proses tu berbanding bila kita pegi mana2 sorang diri. tak masuk lagi kalau ada belikan anak makanan ke minuman ke.

apa2pun semoga kita akan menjadi lebih baik dari semalam dalam menjaga anak2 yg kecil ini. mana yg baik kita ikut yg buruk kita buat sempadan-dari kes adik dirang- alfatihah untuk arwah

Sunday, March 4, 2012

pengalaman bersalin dulu

skang nih agak2 rasa cam best jek melayan gerakan baby. cam enjoy suka2 sengih sorang2 pun ya. hahaha!! rasa tak sabar nih nak jumpa baby. diorg nih bila dalam perut kemain lagi syok main tendang2 sana sini kan? bila dah kuar asik tido tido tido. geram betul!! skang dah abis 7 bulan. nak menempuh sampai 8 bulan pastuh 9 bulan lak. faris dulu ngam2 9 bulan dia dah kuar (36 mg).

dulu masa faris kuar aku amik epidural sebab nurse kat pantai tuh jap2 masuk tanya nak epi ke tak. kita nih dahla 1st time xtau cane nak handle sakit..nak jawab ape..mak cakap ade yg sedut gas tuh tapi xde plak nurse sana offer. last2 amik epi tapi sampai dua kali doc datang nak bius sebab aku ade penyakit xleh disentuh di kulit ye. sentuh aje aku terus menggeliat. jadi cubaan kali kedua lepas setengah jam kot, doc suntik ubat tido dulu barula dia bg epi kat aku, huh! mau dekat 5/6 org nurse pegang aku masa tuh. dah tu bila nak teran x reti sebab da kebas kan. xtau bila masa nak teran. tapi perut rasa kembang-kuncup-kembang-kuncup je. nurse yg tolong bagtau. dah tu cara teran tuh salah. aku teran macam hembus napas kat perut. rupa2nya kena teran macam korg kena sembelit ye. haa...jangan x tau ade cara2 nak teran baby nih. dah tu x reti nak napas cane nak teran cane. masa teran napas abis amik napas balik nurse kata.. teran bagi abis napas nanti baby masuk dalam balik! last2 doc nora guna forsep dia kepit kepala faris tuh. and of cos aku kena koyak banyak. besarlah juga. lama dah besok hari dalam wad rasa kebas hilang baru rasa perit tau..rupanya panjang dari tempat kuar sampai tepi tempat yak2 (sori ah citer). masa tuh ya allah nak gerak dari katil sakit. nak pegi toilet cuci2 muka sakit. tambah sakit lepas besalin kan, rasa mau gugur perut nih dari badan masa bediri dlm toilet. pastuh 2 minggu jugakla pantang kat rumah jalan pelan2. seksa time nak ke toiletla. dahla kena sembelit pastu sakit luka tuh panjang kan. kau tahan ajela rasa sakit tuh. aku minum jus gamat luxor hari2 + ngan sup ikan haruan mak beli kat kedai. sedap rasa ikan tuh aku makan sampai adik pun makan skali ngan aku sebab rasa dia sedap.

this time aku nak cuba natural birth lah. natural breathing and withou any drugs. nanti takut efek kat baby dia tido jek takmo breastfeed. i will try ok. this time dah tau ape yg kita expect and nak. 1st time memang timer je ape org kata and ape org suruh. ilmu beb. pandai2 carik ilmu ni untuk tau ape yg kita nak tu buat cane. xpe. xtau sok kita rajin2 la tanya nurse suh ajarkan teknik breathing. jangan dorg sibuk kuar masuk bilik suh amik epi-suh amik epi kan. dah la yg tu caj lain. yg sedut gas tuh xdelak diorg sajes. hmm..i will try nanti..

Tuesday, February 28, 2012

faris..faris..

perut sudah menjangkau usia 7 bulan. rasa senak dan kadangkala mengah takleh nak citer. aku senak sbb aku punya uri di bawah. tepi pintu. tak lama lagi jumpa doc nak tanya dia langkah2 seterusnya. sbb doc cakap sebelum nih uri akan naik sendiri. and before 7 mths tak perlu risau. now perut makin besar and dah mula takleh gerak bebas rasa nak tanya nanti camne citer. cuba bayangkan nak solat pun dah tak dapat nak sujud dgn betul. nak tunduk amik barang atas lantai pun kena turunkan satu kaki dulu. nak amik barang dalam keta pun garu kepala dulu kalau tepi parking sempit or adik2 park motor. cane nak celah amik barang nih. phuh...tu belum lagi bab nak layan kerenah faris..

aritu faris buat hal kat tadika. dr awal tahun memang aku bawak dia gi jasmin sama2. alhamdulillah banyakla yg eloknya yg dia dapat. dan kami sumer dah train dia waktu siang tak pakai pampes lagi. so kekadang kalau mood dia ok dia setuju je aku bawak gi toilet. tapi bila kena time dia taknak tu bersuruhla camne pun dia keras hati taknak. lawan sampai nangis2. aku malas nak layan dia nangis memang suruh jugak dia ke toilet sebab lama lagi nak sampai rumah mak di bangi. nak singgah cawangan lain dulu kutip yuran kalau time yuran. dia on the way dah tido. kang ada tekencing dalam keta. dah buat hala gitu nangis2 la nak dukung pulak. aduhh..memang mencabar sungguh anak ini. itu belum lagi terkencing dalam suar time aku mengajar. nak kena setelkan hal dia pulak. aku skang dah ajar kelas besar so murid pun ramai. ganti cikgu kelas yg cuti bersalin. faris belajar ngan cikgu playschool dia baru masuk. tapi itulah. dengan cikgu tu banyak main sebab ada kawan2 lagi 3 org. blaja ngan aku dulu masa kelas kecik ade jugak aku ajar2 dia tulis ke baca abc ke kira nombor ke. alhamdulillah bila aku ajar budak berdua dulu dia mudah dengar ape aku ajar. so lepas tu dia duduk sorang2 ulang balikla ape aku ajar tuh. aku pun kagum. ha, skang nih je tak dapat nak tengok dia blajar ape sebab murid dah ramai. hmm..bila perut dah besar ni rasa tak sanggup nak layan kerenah dia. yelah budak tengah ligat umur 3 tahun nih. tapi macam tad tak bawak dia sebab dia batuk2, rasa sunyi lak dia takde kat tadika skali. hmm..nampaknya dah takleh berkeras nak disiplinkan dia sangat. aku dah tak larat dengar dia nangis2. harap2 dia buat perangai elokla. mak dia nih dah tak larat nak ligan2 dia..phuh!!

Tuesday, February 21, 2012

stress betul!

harini rasa sedikit lega urusan di tadika sudah selesai. semalam, kelmarin dan hari dulu rasa stress sangat2. kepala runsing. susah hati.

-bila mencari pekerja baru. iklan atas nama aku. mengganti budak yg cabut cenggitu jek. nak memilih yg sesuai dengan keperluan kerja. kerjanya membantu guru waktu pagi dan mengasuh budak sampai petang. ada bila dapat tau gaji banyak itu, keja pulak sampai petang, memang dia x jadi. alhamdulillah dapat yg betul2 nak dan memahami gaji dan kerja

-bilamana guru yg membantu jaga budak sampai petang mula merungut2 kerja banyak dan otak tak berkembang sebab duduk saja di taska sampai petang. dan mula berkira2 nak mintak elaun tambahan padahal prinsipal dah beri gaji lebih sejak tolong jaga taska. keja baru setaun lebih dah pandai2 nak mintak elaun..

-bila time aku desperate takut xde org datang keja--->mintak tolong pekerja aulad cawangan kajang lagi satu. diorg takmau tolong. padehal nak pinjam satu hari je. alasan nanti susah nak hantarlah, xde org jaga tadika sanalah (padehal budak total baru 26/27). haku nak pinjam sorg je. cikgu sana ada lagi 2. hangin juga aku kat diorg tuh. aku dah serabut kepala jenis taknak tolong plak. at last diorg setuju tapi hati aku dah bengkek aku bawak saja bibik dari bangi. besok lusa korg mintak tolong kat aku, aku rasa2 nak pikir2 dululah 5/6 kali dulu nak tolong korg ke tak..

aku rasa dah tak best bila dapat org2 yg jenis berkira bab2 keja nih. baru buat sikit dah merungut. dah komplen. aku keja kehulu kehilir bawak vitara yg dah usang tu. dari bangi ke taman jasmin kajang ke taman mesra kajang ke bangi perdana ke bangi centre. usung buku2 ke barang2 ke hantar ke premis diorg. diorg pesan barang ape nak aku bawakkan. ade aku nih komplen?? aku lagila. anak prinsipal lagi. ye. memang mulut aku nih laser. tapi kerja aku kesana kesini kau pikirla aku penat ke hape ke dengan pekerja berenti nak carik pengganti lagi memang cepat je mulut aku melaser. sedangkan prinsipal pun kesana kesini carik buku carik peralatan carik mesin xerox pegi tesco pegi econsave. keja diorg ape?? cuma mengajar dan jaga budak sampai petang aje. tu pun dah komplen merungut. mintak tolong sikit pun tak boleh. takpe korang..aku kenang ape korg buat. skang xpelah aku dah release sket tensen. semalam ngan kemarin memang panas berapi lah pale hotak aku nih ngan perangai diorg. bila dah kena marah tau pulak xnak deal serahan yuran ngan aku. nak passing kat cikgu lain. aku x kira. keja kau deal yuran ngan aku. kau tetap buat. kau x suka kat aku ke. sebab ape aku cakap ke. kau buat keja kau aku buat keja aku. hah, memang aku kenangla ape korg buat tuh. tengoklah besok aku buat dekkkk je ngan korg...

About this blog